Van Gogh Huis

Uitgave: Van Gogh Huis Veenoord/Nieuw-Amsterdam



Brieven Vincent van Gogh


Op 7 oktober 2009 werden mijn meer dan 900 brieven in een prachtige serie boeken gepubliceerd. In Nieuw-Amsterdam vond de Drentse presentatie van deze geïllustreerde en geannoteerde uitgave plaats in aanwezigheid van wethouder Thalens. (zie foto) De complete box bevat 6 delen, met in totaal 2180 bladzijden en ongeveer 4300 illustraties. De prijs is € 395,- ( ISBN: 978 90 8964 1021). Gedurende 15 jaar is er door het Van Gogh Museum en het Huygens Instituut gewerkt aan dit monumentale werk. De redacteuren Hans Luijten, Leo Jansen en Nienke Bakker hebben een geweldige klus geklaard. Deze schitterende serie vertelt veel over mij. De serie boeken bevat 902 brieven, waarvan ik er zelf 819 geschreven heb en de overige 83 brieven aan mij gericht zijn. Brieven van Paul Gauguin, mijn broer Theo, Paul Signac en anderen. De serie bevat ook 2000 illustraties van de werken van mijn hand waarnaar wordt verwezen. U leert mij beter kennen en u komt ook veel te weten over mijn periode in Drenthe. In deel 3 staan al de brieven die ik vanuit Hoogeveen en vanuit Nieuw-Amsterdam verstuurde aan mijn broer en boezemvriend Theo en één brief aan mijn ouders. Deel 3 vertelt ons waarom ik naar Nieuw-Amsterdam ging, wat ik van Drenthe vond, waarom ik hals over kop weer vertrok en waarom het zozeer mijn wens was om weer terug te komen. Onderstaand treft u de rapportage aan die RTV-Drenthe uitzond over de unieke boekenserie. (Bekijk de video hieronder met de uitzending van RTV-Drenthe)Binnenkort verschijnt de door het Van Gogh Huis Nieuw-Amsterdam uitgegeven publicatie van alle Drentse brieven. Als u zich inschrijft voor de Nieuwsbrief van het Van Gogh Huis wordt u hierover geïnformeerd als het zover is.

Een complete digitale editie van het naslagwerk van het Van Gogh Museum met daarin ook opgenomen mijn Drentse brieven kunt u uiteraard ook op internet vinden:

http://www.vangoghletters.org/vg/by_correspondent.html